Blog: Een Amerikaanse seksfilm is net een Duitse actiefilm (filmrecensie Fifty Shades Darker)

Met: Dakota Johnson, Jamie Dornan, Eric Johnson, Kim Basinger, e.a.
Scenario:  E.L. James, Niall Leonard
Regie: James Foley
*

Eind jaren '90 van de vorige eeuw zond RTL5 (toen nog de 'mannenzender') iedere vrijdagavond een soft erotische film uit. Eigenlijk was alles aan deze films fout maar je keek toch omdat het ging om het vrouwelijk schoon. Actrices als Shannon Tweed en Christina Laranga vormden in bijna al deze films de verleidelijke vrouw waarom jaloerse echtgenotes wraak namen op hun overspelige man.

Door de kracht van internetportaals als YouPorn en PornHub verdwenen de soft erotische films in de nieuwe eeuw uit Hollywood. Alles leek weer goed te komen met de erotische werken van E.L. James. Die boeken werden een verkoopsucces en dus moest er een film van komen. Fifty Shades of Grey werd een kassucces. Dus moest deel twee in de serie van E.L. James ook worden verfilmd.

In Fifty Shades Darker komen Anastacia Steele (een sullig en onderdanig meisje) en Christian Grey (een 27-jarige snob die zich voortbeweegt in drie Audi's Q7 tegelijkertijd) elkaar weer tegen.  Na letterlijk even tegensputteren van Anastacia brandt de liefde weer los. De ene scene roept Anastacia glashard dat ze geen zin heeft in een nieuwe verhouding met Christian; letterlijk een scene later ligt het tweetal alweer te vrijen. Wat hiervoor nodig is? Een doosje (met strik!) van Christian met daarin een nieuwe Apple laptop computer, iPhone 7s, een cheque van 24.000 dollar en een sleutel van een gloednieuwe Audi A3. Daar gaat natuurlijk elke vrouw voor plat. Letterlijk. En ja, het is inderdaad wel heel veel Apple en Audi in deze film.

Als een tweetal dames uit het verleden van de miljardair opduiken, die Anastacia willen waarschuwen voor de grillige en harteloze Christian lijkt de spanning gevonden. Maar beide dames buigen als knipmessen en dan is ook dat gevaar ook weer geweken. Weg spanning. Weg verhaal. Nadat de helikopter van Christian crasht denk je dat de spanning toch nog komt. De crash vindt plaats in de Rocky Mountains, die zijn thuisstad Seattle omsingelen. Seattle heeft de omvang van Rotterdam en de Rocky Mountains is behoorlijk een uitgestrekt gebied. Je zou dus zeggen dat het wel even duurt voordat reddingsploegen de helikopter en zijn bemanning hebben gevonden, en Grey veilig naar huis kan worden gebracht. Je zou zeggen dat Anastacia zich intensief bemoeit met de reddingsoperatie of minstens in contact staat met de leiding. Ze kiest ervoor om op de bank te gaan zitten grienen. Maar terwijl op de televisie nog hoorbaar een reportage bezig is waarin wordt vermeld dat Grey nog altijd vermist is wandelt onze held letterlijk een scene ná de helikoptercrash alweer zijn appartement in binnen. Na een innige zoen vertelt de verslaggever op televisie plotseling dat Grey weer terecht is. Weg spanning. Weg verhaal.

Het verhaal hangt van voorspelbaarheden en onregelmatigheden aan elkaar. De seksscènes duren slechts enkele seconden. In het eerste half uur ligt het tweetal zelfs een orgasme te ontwikkelen met kleren aan (!). Je verzint het niet.

De erotische films zoals die in de jaren '90 werden gemaakt zullen nooit meer terugkomen. Zoveel is helder. Als Hollywood zich buigt over een erotisch verhaal dan staat dat garant voor een rampenfilm. De nieuwe lichting Amerikaanse seksfilms is net als Duitse actiefilms; ziet er leuk uit maar spannend wordt het nooit.

Hotel vol Verlangens is een erotische vertelling in dagboekvorm over het maken van keuzes. Het is vloeiend geschreven, stijlvol en met een eigentijdse blik op de maatschappij waarin we leven. Het is een treffend, helder en beeldend verhaal over een groep vrouwen, die graag dat ene stapje extra wil zetten, maar waarbij de durf ontbreekt. Onbewust hangen deze vrouwen zich op aan de enige man in het gezelschap. Niet omdat hij er goed uit ziet of veel geld heeft, maar vanwege zijn levensstijl.

'Hotel vol Verlangens' is een geregistreerde merk- en handelsnaam van HQ/e